הגדרה
ידע (Knowledge), עובדות, מושגים, רעיונות ותיאוריות על היבטים שונים בעולם שבוססו. גוף המידע המפורש שיש בידי אדם וקשור קשר הדוק לתפיסת ההבנה שלו.
כשירות בינה מלאכותית היא תמהיל סינרגטי של הידע, המיומנויות, הערכים והגישות הנדרשות למורים ולתלמידים על מנת לפעול ולשגשג בעולם רווי בינה מלאכותית.
בינה מלאכותית (AI) ובינה מלאכותית יוצרת בפרט (GenAI), חודרות במהירות לכל היבט בחיינו, ומניעות התפתחות מואצת של האופן שבו אנו עובדים, משחקים ולומדים. כחלק מהמאמץ להתאים את ההוראה, הלמידה וההערכה לעידן הבינה המלאכותית, יש צורך להגדיר מהי כשירות בינה מלאכותית ומהם מאפייני הידע, המיומנויות, הערכים והגישות הנדרשים ממורים ומתלמידים בעידן רווי בינה מלאכותית במסגרת החינוך הבית ספרי.
ניסוי 'כשירות מורים ותלמידים בעולם רווי בינה מלאכותית' שם לו למטרה לפתח ולתקף מסגרת תיאורטית ופרקטית לכשירות בינה מלאכותית המותאמת למורים ולתלמידים. שאלות המחקר הן: מהי כשירות בינה מלאכותית? מהן המיומנויות, הידע, הערכים והגישות הנדרשות ממורים ותלמידים בעידן רווי בינה מלאכותית? באמצעות אילו פרקטיקות ניתן להשיגה? כיצד ניתן להעריך את רמת הביצוע של המורים והתלמידים?
הניסוי נערך בשיתוף מורים ומנהלים מ-14 חטיבות ביניים המייצגות את כלל המגזרים בחברה הישראלית, בדגש על שותפות אקדמיה-שדה ועל יצירה משותפת של חוקר-מורה (DC-RPPs). הניסוי התקיים במהלך שנת הלימודים תשפ״ד, בהובלת המכון למחקר יישומי של בינה מלאכותית בחינוך שבאגף המו"פ (מנהל חדשנות וטכנולוגיה), ובשותפות עם המזכירות הפדגוגית, מינהל עובדי הוראה וחטיבת התקשוב.
Filo, Y., Rabin, E., & Mor, Y. (2024). An Artificial Intelligence Competency Framework for Teachers and Students: Co-created With Teachers. European Journal of Open, Distance and E-Learning, 26(s1), 93–106. https://doi.org/10.2478/eurodl-2024-0012
ידע (Knowledge), עובדות, מושגים, רעיונות ותיאוריות על היבטים שונים בעולם שבוססו. גוף המידע המפורש שיש בידי אדם וקשור קשר הדוק לתפיסת ההבנה שלו.
ידע תחומי כולל מושגים ותכנים מפורטים השייכים לתחום דעת ספציפי והוא יסוד חיוני שבאמצעותו מפתחים הלומדים סוגים נוספים של ידע.
מושגי יסוד בבינה מלאכותית
ידע על התפתחות הבינה המלאכותית וההבדלים בין בינה מלאכותית לבינה מלאכותית יוצרת
היכרות עם יישומים, כלים ופלטפורמות של בינה מלאכותית - התכונות, יתרונות והמגבלות שלהם
כיצד "חושבת" הבינה מלאכותית - והעקרונות העומדים מאחוריה?
כיצד פועלת הבינה מלאכותית? מה היא יכולה או לא יכולה לעשות? כולל מגבלות והטיות
ידע בשיקולים אתיים ושימוש אחראי בבינה מלאכותית
השלכות השימוש בבינה מלאכותית
ידע תהליכי הוא הידע כיצד עושים משהו. כלומר, מהי סדרת הצעדים או הפעולות שיש לנקוט כדי להשיג את המטרה?
ידע לגבי הקלט שהבינה מלאכותית זקוקה לו על מנת להוציא תוצאה רצויה
ידע בשיטות אימון בינה מלאכותית עד להשגת התוצאה הרצויה
פרשנות נתונים: יכולת להבין פלט ממערכות בינה מלאכותית
ידע כיצד לפתור בעיות באמצעות כלי בינה מלאכותית
ידע בין-תחומי כולל שילוב של מושגים ותכנים של תחומי דעת שונים ובהקשרים חדשים.
ידע אודות יצירת ערך חדש בסיוע כלי בינה מלאכותית
הבנה כיצד ניתן ליישם בינה מלאכותית בעבודה בתחומים מגוונים
ידע אודות שיטות עבודה לשילוב כלי בינה מלאכותית
הכרות עם נהלי שילוב כלי בינה מלאכותית בתחום מדיניות ורגולציה
ידע בתחום האתיקה
ידע לגבי חדשנות אחראית
ידע אפיסטמי
ידע אפיסטמי הוא ידע על אודות יצירת הידע. לדוגמה: כיצד התפתח הידע בתחום הבינה המלאכותית?
ידע על התהליכים והאופן בו התפתחה הבינה מלאכותית והבינה מלאכותית היוצרת, וכיצד התפתחו ההבדלים ביניהם.
חשיבה ביקורתית לגבי הפעלה ותוצרי בינה מלאכותית
ידע לגבי בדיקת מידע ומהימנות התוצר של בינה מלאכותית
ידע לגבי פרטיות נתוני המשתמשים ובייחוד התלמידים
ידע לגבי השפעת הבינה מלאכותית על החברה
על פי מצפן הלמידה של ארגון ה-OECD, מיומנויות מוגדרות כיכולת לבצע תהליכים ולהשתמש בידע באחריות לשם השגת מטרות. ניתן לסווג מיומנויות כקוגניטיביות וכמטא-קוגניטיביות (לדוגמה, חשיבה ביקורתית, חשיבה יצירתית, למידה איך ללמוד וויסות עצמי), כחברתיות ורגשיות (למשל, אמפתיה, מסוגלות עצמית, אחריות ושיתוף פעולה), וכן כמעשיות ופיזיות (למשל, שימוש בטכנולוגיה חדשה או במיומנות לשם השתתפות בפעילויות ספורט). תפיסה זו מדגישה את השילוב ההוליסטי של מיומנויות אלו עם ידע, עמדות וערכים, כדי לעמוד בדרישות הקיימות בעולם מורכב.
להרחבה ופרקטיקות לקידום המיומנות כנסו לערכה!
בעולם שבו בינה מלאכותית נמצאת כמעט בכל מקום, היכולת לזהות ולהבין את מנגנוני הפעולה שלה היא קריטית. מיומנות זו מניחה את הבסיס לשימוש נבון ובטוח בטכנולוגיה החדשה, ולהבנה של השפעותיה על חיינו. זיהוי העקרונות שעומדים מאחורי אופן פעולת האלגוריתמים והבנת הדינמיקה של למידת המכונה, מאפשר להתמודד עם האתגרים וההזדמנויות שהם מביאים עימם.
כדי שנבין את אופן הפעולה של כלי בינה מלאכותית, איך הם לומדים ואוספים מידע וכיצד הם יוצרים את הידע החדש בשיחה איתנו.
כדי שנדע מתי כדאי להשתמש בכלי בינה מלאכותית ומתי לא, ולעשות זאת באופן שקול ובטוח.
כדי שנוכל לזהות מתי אנחנו מתקשרים עם אדם ומתי עם בוטים, בהקשרים יומיומיים שונים.
הבנת עקרונות הפעולה של בינה מלאכותית ובינה מלאכותית יוצרת, מושגי יסוד ודרכי פעולתה
הכרת יתרונותיה וחסרונותיה של הבינה המלאכותית היוצרת
היכולת להשתמש ביישומי בינה מלאכותית בחיי היומיום
מיומנות שימוש יעיל ומושכל בבינה מלאכותית מטפחת שימוש ביישומים שמבוססים עליה, ומקדמת הבנה של היכולות והמגבלות שלהם, תוך הפעלת חשיבה ביקורתית.
המיומנות עוסקת ביכולת ניהול שיח עם כלי בינה מלאכותית, ניסוח פרומפט על פי צורכי המשתמש, תוך שקלול הסיכונים שכרוכים בשימוש בכלים וביכולת לשלב כלים שונים לכדי פתרון.
כדי שנלמד לתקשר עם כלי בינה מלאכותית, כך שיתנו מענה לצורך שלנו באופן מיטבי.
כדי שנכיר מגוון כלים ונדע מהו הכלי או שילוב הכלים המתאים לצרכים שלנו בהקשרים שונים.
כדי שנבין מהן היכולות והמגבלות של הכלים, ונדע לצמצם את הסיכונים הכרוכים בשימוש בהם.
ניסוח פרומפט
הכרה, הפעלה ומיפוי כלי בינה מלאכותית
חשיבה והערכה ביקורתית בשימוש כלי בינה מלאכותית
מיומנות זו מדגישה את חשיבות השימוש היזמי והיצירתי בכלי בינה מלאכותית לפיתוח פתרונות חדשים וליצירת ערך מוסף, המהווה יתרון משמעותי בעולם המודרני. היכולת האנושית לרתום את הפוטנציאל החיובי של טכנולוגיות בינה מלאכותית לטובת פתרון בעיות, תוביל לשינוי חיובי בחיי הפרט ובסביבתו. מיומנות זו מדגישה את החשיבות שבהבנת הממשק שבין האדם למכונה, תוך שימוש במנגנונים רפלקטיביים ומטה-קוגניטיביים לשם הערכת התהליך והתוצר המופק.
כדי שנצליח לפתור בעיות שמטרידות אותנו, בדרכים חדשות ויצירתיות שאולי לא היינו חושבים עליהן בלי הערך המוסף שטכנולוגיית בינה מלאכותית מביאה איתה.
כדי שנוכל ליצור שיתוף פעולה מיטבי המשלב את החוזקות האנושיות שלנו עם היכולות הייחודיות של הבינה המלאכותית.
כדי שתהיה לנו יכולת להתבונן במה שיצרנו בשיתוף הבינה המלאכותית, ולהעריך גם את התהליך וגם את התוצרים שהופקו.
פתרון בעיות באמצעות בינה מלאכותית
ממשק אדם מכונה
מטה-קוגניציה ורפלקציה
מיומנות זו מכוונת לסייע ללומדים להתמודד עם מצבים בהם יש צורך לתפקד באופן אתי ומוסרי בעולם רווי בינה מלאכותית. המיומנויות מתמקדת בצורך לשלב שיקולים אתיים ומוסריים, כגון הוגנות, פרטיות, מוסריות וקבלת החלטות אחראיות בעת שימוש ופיתוח כלי בינה מלאכותית.
תפקוד אתי בתחום הב"מ כוללת את ההבנה, ההתייחסות ודרכי ההתמודדות עם הטיות פוטנציאליות במערכות ב"מ, תוך חתירה לצמצם אי-שוויון, קידום ערכי היסוד האנושיים, רווחה חברתית ומניעת נזק. מיומנות זו לוקחת בחשבון את ההשפעות ארוכות הטווח של השימוש בבינה מלאכותית כמו אובדן כישורים אנושיים, אפליה או הנדסת תודעה ואת הצורך של התלמיד לנהוג באחריות על מנת לצמצם השפעות אלה.
כדי שנזכור לשלב בתהליך העבודה עם הבינה המלאכותית שיקולים מוסריים, כגון הוגנות והגנה על פרטיות.
כדי שנדע לזהות הטיות וחשיבה סטריאוטיפית במערכות בינה מלאכותית, כמו גם מצבים שבהם הבינה מציגה כאמת פרטי מידע מומצאים.
כדי שניקח בחשבון את ההשפעות ארוכות הטווח של השימוש בבינה מלאכותית, כמו אובדן כישורים אנושיים, אפליה או הנדסת תודעה ואת הצורך לנהוג באחריות כדי לצמצם השפעות אלה.
ערכים ועקרונות אתיים
דילמות אתיות
הטיות בינה מלאכותית
שימוש אחראי בבינה מלאכותית
ערכים הם עקרונות ואידאלים המנחים את שיפוטו, מידותיו והתנהגותו של הפרט. הערכים קובעים מה תהיינה העדיפויות של אנשים בתהליכי שיפוט וקבלת החלטות ולמה הם ישאפו בתהליכי שיפור.
ערכים אישיים - אחריות, מוסר, עצמאות, חדשנות
ערכים תרבותיים - התאמות ב"מ לתכנית הלימודים, התאמה לערכי הקהילה המקומית
ערכים חברתיים - שקיפות, אמינות, הוגנות, שיתוף פעולה ויצירת ערך חדש
ערכים גלובליים - שמירה על כבוד האדם וחירותו, שמירה על פרטיות, כבוד למגוון האנושי הקיים
גישות הן הלכי רוח שלאורם מתנהל ומתנהג האדם מול רעיונות או אובייקטים במציאות. לגישות יש השפעה על ההתנהגות והן מניעות לתגובה על משהו או תגובה למישהו באופן חיובי או שלילי, בהתאם להקשרים ולמצבים ספציפיים.
גישות הן הלכי רוח שלאורם מתנהל ומתנהג האדם מול רעיונות או אובייקטים במציאות. לגישות יש השפעה על ההתנהגות והן מניעות לתגובה על משהו או למישהו באופן חיובי או שלילי בהתאם להקשרים ומצבים ספיצפיים.
אמון ביכולותיה של טכנולוגיית הבינה המלאכותית לשפר תהליכי למידה
גישה אתית, אחראית וביקורתית
גישה סקרנית
גישה פעלנית החותרת לשפר ולייעל תהליכים לרווחת האדם
גישה של הימנעות משימוש בטכנולוגיה
פתיחות לטכנולוגיה חדשה
מחווני כשירות בינה מלאכותית במערכת החינוך נועדו לשמש מפת דרכים דינמית ומפתחת, המנחה את כלל השותפים במערכת החינוך לביסוס הכשירות הנדרשת לשם שגשוג בעולם רווי בינה מלאכותית.
המחוונים מותאמים לשכבות גיל ולבעלי התפקידים במערכת החינוך, ומטרתם להגדיר קריטריון בסיס שיהווה יעד למערכת החינוך, וכן להציע מדדים לרמת כשירות מיטבית להתפתחות מתמדת.
עבור כל רמת כשירות (בסיסית ומיטבית), המחוונים מפרטים באופן מעשי מה צריך לדעת ומה צריך לדעת-לעשות, בארבע מיומנויות ליבה: זיהוי מנגנוני בינה מלאכותית ואופן פעולתם, שימוש יעיל ומושכל בכלי בינה מלאכותית, שימוש יוזם ויוצר-ערך בבינה מלאכותית ותפקוד אתי בתחום הבינה המלאכותית.
מגדיר עבור כל גיל שתי רמות כשירות: בסיסית ומיטבית.
מייצר קריטריון בסיסי שיהווה יעד למערכת החינוך כולה. מתוך רצון לעודד מצוינות, הוספנו גם הגדרה של כשירות מיטבית (והשמים הם הגבול).
מציין את הנושאים שראוי ללמוד על מנת להשיג את הכשירות הנדרשת.
מפרט מה תלמידים ואנשי צוות צריכים לדעת, ומה הם צריכים לדעת לעשות.
שימו לב - יש לפעול ע"פ הנחיות חוזר מנכ"ל לשימוש בכלי בינה מלאכותית במערכת החינוך
פדגוגיה המשלבת בינה מלאכותית נמצאת בתחילת דרכה, כמו כן שילובה המושכל בתחומי הדעת השונים, הוא האתגר הבא לפיתחנו. לרשותכם פרקטיקות הוראה מיטביות שנוסו על ידי מורים בכיתתם.