התוכנית האסטרטגית
הבינה המלאכותית היוצרת פרצה לחיינו בנובמבר 2022, ומאז היא מתקדמת בקצב מסחרר ומשנה כמעט כל תחום במשק ובחברה. חלק מהשינויים כבר ניכרים ביום יום, וחלקם עדיין מבעבעים מתחת לפני השטח.
מדינת ישראל, ״אומת ההייטק״, זיהתה את המהפכה המתרגשת כבר בימיה הראשונים, ונותנת לה מענים רבים. משרד החינוך הציב לעצמו מטרה לשלב את הבינה המלאכותית בצורה רוחבית ועמוקה, כדי למנף את היתרונות החינוכיים והארגוניים של הטכנולוגיה החדשה, לגדר את הסיכונים, ולהכין את ילדי ישראל לחיים פעילים, ערכיים ומודעים בעולם רווי בינה מלאכותית.
הבינה המלאכותית פותחת הזדמנויות מדעיות, כלכליות וביטחוניות שלא היו כדוגמתן. אך היא גם יוצרת סיכונים להגדלת פערים, ניכור ופגיעה בשלומות (Well Being). המשרד רואה לנגד עיניו אתגר הוליסטי: עלינו להקנות לעובדי מערכת החינוך, לתלמידיה ולבוגריה, שימוש אחראי, יעיל, מושכל ומכוון ערכים בטכנולוגיה החדשה - תוך הגנה על שלומם וזכויותיהם, ותוך הבטחת הוגנות ושוויון. כל זאת כדי לבסס את מעמדה של ישראל כמובילה בתחום, ולאפשר מתן מענה מתמשך לאתגרים הכלכליים, החברתיים והביטחוניים שהמדינה ניצבת בפניהם.
בשדה החינוכי, הבינה המלאכותית אינה ״עוד טכנולוגיה״. כיום ניתן ליצור סוכנים חכמים אשר ינהלו שיח עם תלמידים על נושאים מוגדרים, ינחו אותם ברכישת ידע, יתרגלו אותם בהבניית מיומנויות, יענו לשאלותיהם ואפילו יבחנו ויעריכו את יכולותיהם. לכאורה, תחליף שלם למורה. אך למעשה, ההפך הוא הנכון! בעידן הבינה, תפקיד המורים חיוני ומורכב מתמיד. רק הם יכולים לשמש לתלמידים מודל לחיקוי, ולהעניק להם קשב, חמלה, חיזוק, תמיכה, עידוד והשראה. עולם הידע משתנה, ואיתו עולם הלמידה וההוראה, ועלינו להתאים את עצמנו לשינויים אלו.
לשם כך, משרד החינוך הקים באביב 2023 את ׳המכון למחקר יישומי של בינה מלאכותית וחינוך׳. מטרת המכון היא לבנות בסיס ידע רחב ולערוך מחקרי שטח, בשותפות עם צוותי חינוך, כדי לזהות את ההזדמנויות, האתגרים והחסמים לשילוב בינה מלאכותית במערכת החינוך - ולתרגם את התובנות לכלי מדיניות ולכלים מעשיים לצוותי החינוך. המכון ערך כעשרה ניסויים פורצי דרך במהלך שנת הלימודים תשפ״ד, ופיתח תוכנית אסטרטגית לחינוך בעידן הבינה המלאכותית. התוכנית פותחה תוך התייעצות ושיתוף פעולה עם מירב המִנהלים במשרד, ועם נציגי תעשייה, אקדמיה וצבא. תוכנית זו אושרה על ידי הנהלת משרד החינוך ועל ידי שר החינוך, מר יואב קיש, והוצגה לוועדת הכנסת לבינה מלאכותית ולטכנולוגיות מתקדמות. בעקבות המלצות ועדת הכנסת, הוחלט להשיק תוכנית משרדית-לאומית לחינוך בעידן הבינה המלאכותית.
החזון והמשימה
החזון
מערכת החינוך תוביל, תשגשג ותצמח פדגוגית וארגונית כמענה לאתגרים וההזדמנויות של מהפכת הבינה המלאכותית בחינוך.
המשימה
משרד החינוך רותם את הבינה המלאכותית כמנוף להגשמת מטרותיו המרכזיות: חיזוק ופיתוח ההון האנושי במערכת החינוך, למידה רלוונטית המבססת ללומדים ידע, מיומנויות, ערכים וקידום היעילות ואפקטיביות בעבודות המשרד.
מטרות אסטרטגיות
כשירויות בינה מלאכותית של צוותי חינוך
כשירות בינה מלאכותית תלמידים, עדכון תחומי דעת להוראה, למידה והערכה בשילוב בינה מלאכותית, הגברת שלומות, בריאות, חוסן ומוגנות
פיתוח לומדים עצמאיים הלוקחים אחריות על למידתם, למידה והוראה מותאמת אישית, הערכה רלוונטית וחינוך מבוסס נתונים
מטרות התשתית
תשתית טכנולוגית לשימוש מיטבי ביישומי בינה מלאכותית
אתיקה, ניהול סיכונים ורגולציה
מערכת החינוך הישראלית פועלת בחזית הידע בתחום בינה מלאכותית בחינוך
מוקדי התוכנית
עיקרי התכנית
בניית מודל של כשירויות בינה מלאכותית, הכולל את הידע, הערכים, הגישות והמיומנוית הנדרשות לעובדי מערכת החינוך, לתלמידיה ולבוגריה, והטמעתו באופן מלא במערכת.
עדכון תוכניות הלימודים ודרכי ההוראה, הלמידה וההערכה כדי להתאימן לעולם רווי בינה מלאכותית. כפועל יוצא מכך - עדכון הסדירויות, התפקידים ומערכות היחסים במרחב החינוכי.
הכשרה ופיתוח מקצועי של מועמדים, עובדי חינוך וצוותי המטה, כדי להכיל ולמנף בצורה מיטבית את ההתפתחויות הטכנולוגיות, הפדגוגיות והארגוניות.
יצירת תשתית טכנולוגית תומכת המאפשרת לכל צוותי החינוך ולכל לומד ולומדת גישה מלאה לכלים ולמשאבים שיכולים לסייע להם בעבודתם ובלימודיהם.
יצירת תשתית רגולטיבית מאפשרת ואחראית המסדירה את השינויים הנדרשים.
יצירת סביבה מעודדת, מאפשרת ותומכת חדשנות - תוך שיתופי פעולה אינטנסיביים בין הממשלה, התעשייה, המגזר השלישי והשטח החינוכי, כדי להפוך את ישראל למובילה עולמית בתחום הבינה המלאכותית בחינוך.
-
מהלך "היי, היי!"
התוכנית תושק לכלל הציבור הישראלי בפברואר 2025, במסגרת מהלך ״הֵיי-הַי! עיצוב החינוך לעידן הבינה המלאכותית״. במסגרת מהלך זה, שיתפרס על פני חודש פברואר כולו, יוצעו לבתי הספר שלל אפשרויות ופעילויות שנועדו לאפשר ביסוס כשירות בינה מלאכותית ברמה בסיסית בקרב תלמידי ומורי בית הספר. בין השאר, יתקיימו הפעילויות הבאות:
- מפגשי חשיפה לצוותי החינוך ולבעלי תפקידים המשמשים סוכני שינוי - רכזי תקשוב,
מורי מורים, מפקחים)- וובינרים למורות ומורים
- משחקי אתגר פיזיים מותאמים לגילאים שונים, לשילוב בימי שיא ובשגרה הבית ספרית
- פעילויות מוּבְנות בבּוֹט ייעודי המסייע לביסוס כשירות בינה מלאכותית לאור המחוון
המשרדי, בהתאמה לגילאים השונים- השתתפות בתחרויות ארציות ליסודי ולעל-יסודי
- השתתפות בתוכנית המנטורינג: מהנדסים מחברות הייטק ילוו בתי ספר המעוניינים בכך
-
ומה הלאה?
בימים אלו המשרד שוקד על גיבוש תקציב תלת-שנתי להפעלת התוכנית. כבר בשנה זו נעשות פעולות נועזות המקדימות את רוב מדינות העולם: המשרד פועל להנגיש באופן אחראי כלי בינה מלאכותית לכל מורי ותלמידי ישראל, מכשיר את צוותי החינוך לעשות שימוש מיטבי בכלים אלו, ומשלב תכנים וכלי בינה מלאכותית בתוכניות הלימודים ובפעילויות לימודיות במגוון תחומי דעת.
תלמידים יוכשרו לעשות שימוש מושכל ואחראי בבינה מלאכותית ככלי עזר לעבודות חקר ואפילו בשאלות בבחינות הבגרות (כפיילוט במגמת מידע ונתונים).
המשרד פיתח מודל כשירות בינה מלאכותית אשר קיבל הכרה בין-לאומית וזוכה לעניין רב בעולם. המשרד מפתח תשתית פנימית ליישומי בינה מלאכותית שתאפשר לנהל ולבקר את פעולתם. אלו רק מקצת מן הפעולות המתוכננות ומתהוות.